Charitní pečovatelská služba Slavičín

  • Služba je finančně podpořena z rozpočtu Zlínského kraje:
    k zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2021 č: D/0840/2022/SOC

  • z rozpočetu města Slavičín - veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace č. D/2022/04
Adresa: Komenského 981, 763 21 Slavičín
Kontaktní osoba: vedoucí služby: Mgr. Markéta Žálková 
Mobil:   731 611 353
Sociální pracovník : Mgr. Karin Černá
Mobil: 605 555 338

 Poslání

Posláním Charitní pečovatelské služby Slavičín je zajistit svým uživatelům ve vybraných obcích pomoc a podporu v péči o sebe, v takových situacích, kdy toho už nejsou sami schopni a pomoci jim tak toto období lépe zvládnout a překonat.

Cílová skupina

Cílovou skupinou CHPS Slavičín jsou:

  • -             osoby s chronickým duševním onemocněním
  • -             osoby s chronickým onemocněním
  • -             osoby s jiným zdravotním postižením
  • -             osoby s kombinovaným postižením
  • -             osoby s mentálním postižením
  • -             osoby s tělesným postižením
  • -             osoby se sluchovým postižením
  • -             osoby se zdravotním postižením
  • -             osoby se zrakovým postižením
  • -             rodiny s dítětem/dětmi
  • -             senioři

Věková struktura cílové skupiny:

  • -             bez omezení věku

Územní vymezení 

Služby poskytujeme uživatelům na území farnosti Slavičín, Vlachovice a Újezd, tzn. v obcích: Slavičín, Hrádek, Lipová, Divnice, Rokytnice, Šanov, Bohuslavice nad Vláří, Nevšová, Rudimov, Hostětín, Křekov, Vlachovice – Vrbětice, Vlachova Lhota, Jestřabí, Újezd, Loučka, Drnovice, Vysoké Pole a Slopné.

 

Rozsah poskytování sociální služby

Základní činnosti poskytované dle vyhlášky č. 505/2006 Sb.

1. Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu

  • pomoc a podpora při podávání jídla a pití
  • pomoc při oblékání a svlékání včetně spec. pomůcek
  • pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru
  • pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík

2.  Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu

  • pomoc při úkonech osobní hygieny
  • pomoc při základní péči o vlasy a nehty
  • pomoc při celkové koupeli v domácnosti uživatele
  • pomoc při použití WC

3.  Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy

  • pomoc při přípravě jídla a pití
  • příprava a podání jídla a pití
  • dovoz nebo donáška jídla

4.  Pomoc při zajištění chodu domácnosti

  • - běžný úklid a údržba domácnosti
  • - pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, např. sezónního úklidu, po malování
  • - donáška vody
  • - topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení
  • - běžné nákupy a pochůzky
  • - velký nákup, např. týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti
  • - praní a žehlení ložního prádla, případně jeho drobné opravy
  • - praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy

5.  Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

  • doprovázení dospělých do školských zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět

6. Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí

  • - dohled nad jednáním osoby závislé na pomoci

7. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

  • - pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
  • - pomoc při vyřizování běžných záležitostí

Cíle CHPS Slavičín

  • Posílit soběstačnost uživatele v co největší míře (např. po operaci, po návratu z nemocnice) s ohledem na schopnosti a možnosti uživatele.
  • Udržet soběstačnost uživatele v co největší míře s ohledem na schopnosti a možnosti uživatele.
  • Udržet uživatele co nejdéle v domácím prostředí.

Zásady poskytované služby

Individualita a pružnost:

  • Služby jsou nastavovány individuálně a pružně se přizpůsobují měnícím se potřebám uživatele.

Důstojnost lidské osoby:

  • Chováme se k uživateli s úctou a respektem a očekáváme, že i uživatelé se budou chovat k   pracovníkům PS v rámci zásad slušného chování

Solidarita a participace:

  •  Podporujeme samostatnost uživatele. Zajímáme se o schopnosti uživatele zvládat věci samostatně s ohledem na možnosti, které uživatel má. Nepřepečováváme.
  • Respektujeme rozhodnutí uživatele o způsobu řešení jeho nepříznivé sociální situace.
  • Spolupracujeme s rodinnými příslušníky, nejbližším okolím uživatele nebo institucemi (ošetřující lékař, soc. odbor, občanská sdružení apod.) v zájmu uživatele.

Soukromí:

  • Respektujeme soukromí uživatele.

Bezpečí a kvalita:

  • Je pro náš důležité bezpečí pracovníků a uživatelů.

 

Provozní doba:

Provoz terénní formy pečovatelské služby je zajištěn od pondělí do neděle v deklarované době od 6:00 do 22:00 hodin, včetně víkendů a svátků.

Ambulantní forma služby je zajišťována od pondělí do pátku v době od 10:00 do 15:00 v budově Charity Slavičín se sídlem Komenského 981.

Obvykle je vedoucí nebo sociální pracovník k zastižení osobně v kanceláři v budově Charity (nejlépe po předchozí domluvě) v úterý a čtvrtek od 9:00 do 13:00. Telefonicky je možné je zastihnout od 7:00 do 15:30.

 

Příklady příběhů, kde pomáháme:

Zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu

Paní Anežka (74 let) si již vzhledem k jejímu zhoršenému zdravotnímu stavu nedokáže sama obléci vhodné oblečení, nebo se občas zapomíná včasně převlékat. Členové její rodiny chodí do zaměstnání, proto nemohou zajistit dohled nad jejím oblékáním. Pečovatelka tedy při příchodu připomene paní Anežce, že je již čas vstávat a také jí pomůže vybrat vhodné oblečení, do kterého jí pomůže se obléct. Paní Anežka má problémy zejména s oblékáním ponožek, s čímž jí pečovatelka také pomáhá.

Paní Jindřiška (80 let) má velmi zhoršenou paměť. Zapomíná na to, jak se správně ráno umýt, obléci, připravit si jídlo a nasnídat se. Proto jí pečovatelky po příchodu připomínají, jak má správně provést ranní hygienu, co vše je potřebné při této činnosti, poté jí pomohou při výběru vhodného oblečení. Také jí pomohou nachystat jídlo a připomenou, že je nutné se nasnídat.

Péče o domácnost

Paní Marie (87 let) je seniorka bydlící sama ve velkém domě. Její děti bydlí ve větší vzdálenosti. Snaží se být co nejvíce soběstačná, avšak již plně nezvládá zajistit si potřebné nákupy a úklid domácnosti. Má problémy s pohybem. Proto k paní Marii dochází pečovatelská služba, která jí pomáhá zajistit potřebný úklid a nákupy, aby mohla zůstat ve svém bydlení.

Paní Vladislava (74 let) má problémy s pohybem. Často se jí motá hlava. Potřebuje mít vyprané ložní prádlo a oblečení, avšak sama si toto již nedokáže zajistit a není nikdo, kdo by jí mohl pomoci. Dokáže dát prádlo do pračky, avšak nedokáže ho již pověsit. Proto požádala o pomoc pečovatelskou službu. Pečovatelky dochází k paní Vladislavě v dané dny, a pomáhají jí s pověšením a následně také sundáním prádla z prádelní šňůry.

Uplatňování práv a oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí

Pan Vladimír (85 let) již několik let pobírá příspěvek na péči. Jeho zdravotní stav se zhoršil, a proto chce požádat o zvýšení tohoto příspěvku, aby měl finanční prostředky na své osobní záležitosti a na zajištění pečovatelské služby. Pečovatelská služba mu proto nabídla pomoc s požádáním o zvýšení příspěvku na péči, kterou pan Vladimír rád využil.

Paní Libuše (35 let) má omezené své mentální schopnosti. Je pro ni obtížné zařídit si potřebné záležitosti, například v komunikaci s úřady nebo s platbami za bydlení. Sociální pracovnice proto napomáhá paní Libuši s těmito činnostmi. Vše provádí jako dopomoc, neřeší tyto věci namísto paní Libuše, tím se snaží co nejvíce podporovat její samostatnost.

Zajištění kontaktu se společenským prostředím

Pan Ladislav (88 let) již nevstane z polohovacího lůžka. Proto mu pečovatelská služba pomáhá obstarat hygienu, podání jídla a další potřebnosti. Při návštěvě pečovatelka panu Ladislavovi také vytočí na jeho mobilním telefonu číslo na jeho syna, aby si tak mohli spolu popovídat a měli pravidelný kontakt.

Paní Milada (83 let) byla vždy velmi společenská. I nyní chce přijímat návštěvy ve svém domě, aby tak měla stále kontakt se společností. Proto jí po domluvě pečovatelky pomohu vhodně se obléci, učesat se a přichystat se na návštěvu. Paní Milada tak může udržovat vztahy se svými známými.

Seberealizace

Pan Jiří (82 let) má potíže s manipulací s menšími předměty, například s mobilním telefonem. Není schopen zavolat ani přijmout hovor od své rodiny. Proto pečovatelka při návštěvě a podání jídla také pomůže panu Jiřímu zvednout hovor a spojit se tak se svou rodinou.

Pan Jindřich (79 let) měl vždy velmi rád nové informace ze světa vědy a techniky. Vždy odebíral časopisy zaměřené na tuto oblast. Nyní si již není schopen časopisy sám zakoupit. Proto mu po domluvě pečovatelky kupují jeho oblíbený časopis a přinesou mu jej domů. Pan Jindřich tak má stále přísun nových informací ohledně technického pokroku ve světě.

Zajištění stravování

Paní Stanislava (83 let) bydlí sama v rodinném domě, její synové bydlí daleko od ní. Nedokáže se sama udržet na nohou, a proto není schopna si zajistit osobní hygienu, ani si nachystat jídlo. Byla zvyklá se sprchovat dvakrát týdně. Nyní potřebuje pomoc pečovatelek, aby jí pomohly zajistit tuto její potřebu. Pečovatelky také paní Stanislavě dovezou oběd a nachystají jídlo na talířek, aby se mohla sama najíst. Paní Stanislava je také ráda, že má při návštěvě pečovatelek s kým prohodit pár slov.

Paní Jarmila (86 let) bydlí v rodinném domě. Chodí pomocí francouzské hole. Nedávno v noci spadla kvůli častému motání hlavy. Paní Jarmila potřebuje zajistit stravování, které si již sama není schopna obstarat. Proto k paní Jarmile docházejí pečovatelky, které jí donesou oběd, který dováží ke vchodovým dveřím místní vývařovna. Naservírují jídlo na talířek a poté umyjí nádobí. Zkontrolují, zda je paní Jarmila v pořádku a poté s rozloučením odchází.

Osobní hygiena

Pan Jindřich (68 let) je senior, bydlící se svou přítelkyní. Jeho zhoršený zdravotní stav, mu již nedovoluje se o sebe postarat. Je po nedávném návratu z nemocnice upoutaný na lůžko. Nedokáže se sám pohybovat, přítelkyně již péči o něj sama nezvládá zajistit. Pečovatelky proto docházejí denně k panu Jindřichovi, aby provedly celkovou hygienu na lůžku a také výměnu inkontinenčních pomůcek. Také pomáhají panu Jindřichovi s otáčením na lůžku. Tím mu zajišťují potřebu setrvání v domácím prostředí.

Paní Anděla (87 let) bydlí se svou dcerou v rodinném domě. Paní Anděla je chronicky nemocná a nedokáže si již zajistit péči o vlastní osobu. Je upoutaná na polohovacím lůžku. Rodina proto kontaktovala pečovatelskou službu, aby byla zajištěna osobní hygiena paní Anděly. Pečovatelky dochází denně provádět ranní hygienu a výměnu inkontinenčních pomůcek. Tím zajistí to, že paní Anděla může setrvat ve svém domácím prostředí se svou dcerou.

Péče o zdraví a bezpečí

Paní Ludmila (85 let) má problémy s pamětí. Proto si nedokáže zapamatovat, kdy má správně užít své léky. Pečovatelskou službu rodina kontaktovala s tím, že paní Ludmila nebere léky tak, jak má předepsané. Pečovatelka proto při návštěvě připomíná paní Ludmile, aby si vzala své léky, které má nachystané v dávkovači.

Pan Jaroslav (87 let) má již zhoršenou paměť v důsledku svého vyššího věku. Občas zapomíná brát své předepsané léky ve stanovenou dobu. Rodina má strach, aby se mu tímto nezhoršilo jeho zdraví. Proto požádali pečovatelkou službu s tím, aby pečovatelka pravidelně připomínala panu Jaroslavovi vzít si potřebné léky. Pečovatelka si s panem Jaroslavem chvíli pohovoří a tím zjistí, zda je v pořádku.

Žádost o poskytování charitní pečovatelské služby Slavičín

Ceník CHPS SLAVIČÍN od 1.1.2025 2.docx

Pravidla pro poskytování charitní pečovatelské služby Slavičín