Charitní pečovatelská služba Štítná nad Vláří
- Služba je finančně podpořena z rozpočtu Zlínského kraje:
1. k zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2024
2. pro sociální služby na území Zlínského kraje pro rok 2024 ( část A) - neinvestiční dotace z rozpočtu Obce Štítná nad Vláří-Popov
Adresa: | Štítná nad Vláří - Popov 215 |
Kontaktní osoba: vedoucí střediska | Marie Fojtíková |
Mobil: | 733 676 710 |
Kontakt na pečovatelky terén: | 739 344 106 |
Poslání
Posláním Charitní pečovatelské služby Štítná je zajistit svým uživatelům ve vybraných obcích pomoc a podporu v péči o sebe, v takových situacích, kdy toho už nejsou sami schopni a pomoci jim tak toto období lépe zvládnout a překonat.
Cílová skupina
Cílovou skupinou CHPS Štítná
- - osoby s chronickým duševním onemocněním
- - osoby s chronickým onemocněním
- - osoby s jiným zdravotním postižením
- - osoby s kombinovaným postižením
- - osoby s mentálním postižením
- - osoby s tělesným postižením
- - osoby se sluchovým postižením
- - osoby se zdravotním postižením
- - osoby se zrakovým postižením
- - rodiny s dítětem/dětmi
- - senioři
Věková struktura cílové skupiny:
- - bez omezení věku
Územní vymezení
Služby poskytujeme uživatelům na území farnosti Štítná nad Vláří, tzn. v obcích Štítná nad Vláří a Popov.
Rozsah poskytování Charitní pečovatelské služby Štítná nad Vláří
Základní činnosti poskytované dle vyhlášky č. 505/2006 Sb.
1.) Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- pomoc při oblékání a svlékání včetně spec. pomůcek
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
2) Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- pomoc při úkonech osobní hygieny
- pomoc při základní péči o vlasy a nehty
- pomoc při celkové koupeli v domácnosti uživatele
- pomoc při použití WC
3) Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- pomoc při přípravě jídla a pití
- příprava a podání jídla a pití
- dovoz nebo donáška jidla
4) Pomoc při zajištění chodu domácnosti
- - běžný úklid a údržba domácnosti
- - pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, např. sezónního úklidu, po malování
- - donáška vody
- - topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení
- - běžné nákupy a pochůzky
- - velký nákup, např. týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti
- - praní a žehlení ložního prádla, případně jeho drobné opravy
- - praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy
5) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- doprovázení dospělých do školských zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
6. Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
- - dohled nad jednáním osoby závislé na pomoci
7. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- - pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
- - pomoc při vyřizování běžných záležitostí
Cíle CHPS
1. Posílit soběstačnost uživatele v co největší míře (např. po operaci, po návratu z nemocnice) s ohledem na schopnosti a možnosti uživatele.
2. Udržovat soběstačnost uživatele v co největší míře s ohledem na schopnosti a možnosti uživatele.
3.Umožnit uživateli zůstat co nejdéle v domácím prostředí.
Zásady poskytované služby
- Služba je přizpůsobena měnícím se potřebám a zdravotnímu stavu uživatele.
- Podporujeme samostatnost uživatele. Zajímáme se o schopnosti uživatele zvládat věci samostatně s ohledem na možnosti, které uživatel má. Nepřepečováváme.
- Chováme se k uživateli s úctou.
- Spolupracujeme s rodinnými příslušníky, nejbližším okolím uživatele nebo institucemi (ošetřující lékař, soc. odbor, občanská sdružení apod.) v zájmu uživatele.
- Respektujeme soukromí uživatele.
Provozní doba
- Provoz terénní formy pečovatelské služby je zajištěn od pondělí do neděle v době od 6:00 do 22:00 hodin, včetně víkendů a svátků.
Pečovatelská služba se neposkytuje:
- osobám, které vyžadují nepřetržitý dohled
- osobám, které nastoupily ústavní péči
- osobám, které neplní povinnosti vyplývající z uzavřené smlouvy o poskytování pečovatelské služby (nehradí platby za službu apod.)
- pokud osoba není v nepříznivé životní situaci (posoudí sociální pracovník na základě sociálního šetření).
Příklady příběhů, kde pomáháme:
Zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
Paní Anežka (74 let) si již vzhledem k jejímu zhoršenému zdravotnímu stavu nedokáže sama obléci vhodné oblečení, nebo se občas zapomíná včasně převlékat. Členové její rodiny chodí do zaměstnání, proto nemohou zajistit dohled nad jejím oblékáním. Pečovatelka tedy při příchodu připomene paní Anežce, že je již čas vstávat a také jí pomůže vybrat vhodné oblečení, do kterého jí pomůže se obléct. Paní Anežka má problémy zejména s oblékáním ponožek, s čímž jí pečovatelka také pomáhá.
Paní Jindřiška (80 let) má velmi zhoršenou paměť. Zapomíná na to, jak se správně ráno umýt, obléci, připravit si jídlo a nasnídat se. Proto jí pečovatelky po příchodu připomínají, jak má správně provést ranní hygienu, co vše je potřebné při této činnosti, poté jí pomohou při výběru vhodného oblečení. Také jí pomohou nachystat jídlo a připomenou, že je nutné se nasnídat.
Péče o domácnost
Paní Marie (87 let) je seniorka bydlící sama ve velkém domě. Její děti bydlí ve větší vzdálenosti. Snaží se být co nejvíce soběstačná, avšak již plně nezvládá zajistit si potřebné nákupy a úklid domácnosti. Má problémy s pohybem. Proto k paní Marii dochází pečovatelská služba, která jí pomáhá zajistit potřebný úklid a nákupy, aby mohla zůstat ve svém bydlení.
Paní Vladislava (74 let) má problémy s pohybem. Často se jí motá hlava. Potřebuje mít vyprané ložní prádlo a oblečení, avšak sama si toto již nedokáže zajistit a není nikdo, kdo by jí mohl pomoci. Dokáže dát prádlo do pračky, avšak nedokáže ho již pověsit. Proto požádala o pomoc pečovatelskou službu. Pečovatelky dochází k paní Vladislavě v dané dny, a pomáhají jí s pověšením a následně také sundáním prádla z prádelní šňůry.
Uplatňování práv a oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí
Pan Vladimír (85 let) již několik let pobírá příspěvek na péči. Jeho zdravotní stav se zhoršil, a proto chce požádat o zvýšení tohoto příspěvku, aby měl finanční prostředky na své osobní záležitosti a na zajištění pečovatelské služby. Pečovatelská služba mu proto nabídla pomoc s požádáním o zvýšení příspěvku na péči, kterou pan Vladimír rád využil.
Paní Libuše (35 let) má omezené své mentální schopnosti. Je pro ni obtížné zařídit si potřebné záležitosti, například v komunikaci s úřady nebo s platbami za bydlení. Sociální pracovnice proto napomáhá paní Libuši s těmito činnostmi. Vše provádí jako dopomoc, neřeší tyto věci namísto paní Libuše, tím se snaží co nejvíce podporovat její samostatnost.
Zajištění kontaktu se společenským prostředím
Pan Ladislav (88 let) již nevstane z polohovacího lůžka. Proto mu pečovatelská služba pomáhá obstarat hygienu, podání jídla a další potřebnosti. Při návštěvě pečovatelka panu Ladislavovi také vytočí na jeho mobilním telefonu číslo na jeho syna, aby si tak mohli spolu popovídat a měli pravidelný kontakt.
Paní Milada (83 let) byla vždy velmi společenská. I nyní chce přijímat návštěvy ve svém domě, aby tak měla stále kontakt se společností. Proto jí po domluvě pečovatelky pomohu vhodně se obléci, učesat se a přichystat se na návštěvu. Paní Milada tak může udržovat vztahy se svými známými.
Seberealizace
Pan Jiří (82 let) má potíže s manipulací s menšími předměty, například s mobilním telefonem. Není schopen zavolat ani přijmout hovor od své rodiny. Proto pečovatelka při návštěvě a podání jídla také pomůže panu Jiřímu zvednout hovor a spojit se tak se svou rodinou.
Pan Jindřich (79 let) měl vždy velmi rád nové informace ze světa vědy a techniky. Vždy odebíral časopisy zaměřené na tuto oblast. Nyní si již není schopen časopisy sám zakoupit. Proto mu po domluvě pečovatelky kupují jeho oblíbený časopis a přinesou mu jej domů. Pan Jindřich tak má stále přísun nových informací ohledně technického pokroku ve světě.
Zajištění stravování
Paní Stanislava (83 let) bydlí sama v rodinném domě, její synové bydlí daleko od ní. Nedokáže se sama udržet na nohou, a proto není schopna si zajistit osobní hygienu, ani si nachystat jídlo. Byla zvyklá se sprchovat dvakrát týdně. Nyní potřebuje pomoc pečovatelek, aby jí pomohly zajistit tuto její potřebu. Pečovatelky také paní Stanislavě dovezou oběd a nachystají jídlo na talířek, aby se mohla sama najíst. Paní Stanislava je také ráda, že má při návštěvě pečovatelek s kým prohodit pár slov.
Paní Jarmila (86 let) bydlí v rodinném domě. Chodí pomocí francouzské hole. Nedávno v noci spadla kvůli častému motání hlavy. Paní Jarmila potřebuje zajistit stravování, které si již sama není schopna obstarat. Proto k paní Jarmile docházejí pečovatelky, které jí donesou oběd, který dováží ke vchodovým dveřím místní vývařovna. Naservírují jídlo na talířek a poté umyjí nádobí. Zkontrolují, zda je paní Jarmila v pořádku a poté s rozloučením odchází.
Osobní hygiena
Pan Jindřich (68 let) je senior, bydlící se svou přítelkyní. Jeho zhoršený zdravotní stav, mu již nedovoluje se o sebe postarat. Je po nedávném návratu z nemocnice upoutaný na lůžko. Nedokáže se sám pohybovat, přítelkyně již péči o něj sama nezvládá zajistit. Pečovatelky proto docházejí denně k panu Jindřichovi, aby provedly celkovou hygienu na lůžku a také výměnu inkontinenčních pomůcek. Také pomáhají panu Jindřichovi s otáčením na lůžku. Tím mu zajišťují potřebu setrvání v domácím prostředí.
Paní Anděla (87 let) bydlí se svou dcerou v rodinném domě. Paní Anděla je chronicky nemocná a nedokáže si již zajistit péči o vlastní osobu. Je upoutaná na polohovacím lůžku. Rodina proto kontaktovala pečovatelskou službu, aby byla zajištěna osobní hygiena paní Anděly. Pečovatelky dochází denně provádět ranní hygienu a výměnu inkontinenčních pomůcek. Tím zajistí to, že paní Anděla může setrvat ve svém domácím prostředí se svou dcerou.
Péče o zdraví a bezpečí
Paní Ludmila (85 let) má problémy s pamětí. Proto si nedokáže zapamatovat, kdy má správně užít své léky. Pečovatelskou službu rodina kontaktovala s tím, že paní Ludmila nebere léky tak, jak má předepsané. Pečovatelka proto při návštěvě připomíná paní Ludmile, aby si vzala své léky, které má nachystané v dávkovači.
Pan Jaroslav (87 let) má již zhoršenou paměť v důsledku svého vyššího věku. Občas zapomíná brát své předepsané léky ve stanovenou dobu. Rodina má strach, aby se mu tímto nezhoršilo jeho zdraví. Proto požádali pečovatelkou službu s tím, aby pečovatelka pravidelně připomínala panu Jaroslavovi vzít si potřebné léky. Pečovatelka si s panem Jaroslavem chvíli pohovoří a tím zjistí, zda je v pořádku.